Strategia marki to podstawa sukcesu.
- Adrian Kaźmierczak
- 1 sty 2023
- 4 minut(y) czytania
Dobrze zdefiniowana i wykonana strategia marki wpływa na wszystkie aspekty biznesu i jest bezpośrednio związana z potrzebami konsumentów, emocjami i konkurencyjnym otoczeniem.

Sukces marki nierzadko przypisuje się właściwemu przekazowi kreatywnemu, a nie tylko przebywaniu we „właściwym czasie” lub „we właściwym miejscu”. Ważne jest, aby najpierw zrozumieć swoją strategię, zanim skupisz się na jej realizacji.
Strategia budowania marki obejmuje intuicję. Można także użyć danych, aby poprowadzić swój rezultat. Jednym ze sposobów zrozumienia, czy Twoja marka jest na dobrej drodze, jest myślenie o strategii marki jako o historii, którą opowiadasz.
Co powoduje zmianę w historii? Napięcie. Musi istnieć napięcie między twoją antytezą a twoją tezą. Jeśli nie masz żadnego napięcia (problemów do rozwiązania), to nie masz biznesu, kropka!
Strategia Twojej marki to jej historia, jej wizja, jej serce i dusza.
Na przykład:
Każdy film kinowy ma główną tezę, którą podąża bohater,, zwykle zaczynającą się od „wizji” tego, jak rzeczy mogą lub powinny wyglądać - ale nie jest w stanie tego osiągnąć. Antytezą jest surowa rzeczywistość, która odciąga bohatera od wizji tego, jak mogłoby lub powinno być.
W momencie dążenia do osiągnięcia zamierzonych celów postać w końcu dokonuje zmiany, wewnętrznie, zewnętrznie lub w obu tych kierunkach. W kulminacyjnym zakończeniu poprzednia rzeczywistość bohatera zostaje zastąpiona jego wizją, która teraz staje się jego nową rzeczywistością.
Dobry branding - inspiruje do działania, zmiany a w niektórych przypadkach skłania klientów do naprawienia czegoś, zmiany zdania. Kiedy Twoja marka jest niesamowitym doświadczeniem, dosłownie zmienia Twoich użytkowników!
// Cel
Każda marka składa obietnicę. Zrozumienie tego, co obiecuje Twoja firma, jest niezbędne podczas definiowania pozycjonowania marki, ale świadomość, dlaczego budzisz się każdego dnia i idziesz do pracy, ma większą wagę. Innymi słowy, Twój cel jest bardziej szczegółowy, ponieważ służy jako element odróżniający Ciebie od konkurencji.
Jak możesz zdefiniować cel swojej firmy? Według Business Strategy Insider cel można rozpatrywać na dwa sposoby:
Funkcjonalne: ta koncepcja koncentruje się na ocenie sukcesu pod kątem bezpośrednich i komercyjnych powodów - tj. Celem firmy jest zarabianie pieniędzy.
Celowe: ta koncepcja koncentruje się na sukcesie, ponieważ odnosi się do zdolności do zarabiania pieniędzy i czynienia dobra na świecie.
Chociaż zarabianie jest ważne dla prawie każdej firmy, podziwiam marki, które podkreślają swoją chęć osiągnięcia czegoś więcej niż tylko rentowności, takie jak IKEA. Wizja to nie tylko sprzedaż mebli, ale raczej „tworzenie lepszego życia na co dzień”. Takie podejście jest atrakcyjne dla potencjalnych klientów, ponieważ świadczy o ich zaangażowaniu w dostarczanie wartości poza punktem sprzedaży.
// Spójność
Kluczem do spójności jest unikanie mówienia o rzeczach, które nie odnoszą się do Twojej marki ani nie wzmacniają jej. Dodałeś nowe zdjęcie do strony swojej firmy na Facebooku ? Co to oznacza dla Twojej firmy? Czy jest to zgodne z Twoim przesłaniem?
Chcąc zapewnić swojej marce platformę, na której można się oprzeć, musisz mieć pewność, że cały przekaz jest spójny. Ostatecznie konsekwencja przyczynia się do rozpoznawalności marki, co napędza lojalność klientów. Aby zobaczyć wspaniały przykład spójności, spójrz na Coca-Colę.
Konsekwentność sprawia, że każdy element marketingu marki harmonijnie współgra. Dzięki temu stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Na powierzchni kont w mediach społecznościowych spójność marki jest bardzo widoczna.
// Emocje
Jak wytłumaczyć osobę, która zapłaciła tysiące dolarów więcej za Harleya, zamiast kupić inny tańszy, równie dobrze wykonany motocykl? Gdzieś tam był emocjonalny głos, który szeptał: „Kup Harleya”.
Ale dlaczego?
Harley Davidson wykorzystuje emocjonalny branding, tworząc społeczność wokół swojej marki. Zaczęło się od HOG - Harley Owners Group - aby połączyć swoich klientów z ich marką (i ze sobą nawzajem).
Zapewniając klientom możliwość poczucia się częścią większej grupy, która jest bardziej zjednoczona niż tylko grupa motocyklistów, Harley Davidson może stać się oczywistym wyborem dla kogoś, kto chce kupić motocykl. Ludzie mają wrodzone pragnienie budowania relacji. Badania przeprowadzone przez psychologów Roya Baumeistera i Marka Leary'ego najlepiej opisują tę potrzebę w ich „hipotezie przynależności”.
Lekcja, której należy się nauczyć? Znajdź sposób na nawiązanie kontaktu z klientami na głębszym, bardziej emocjonalnym poziomie. Spraw, by poczuli się częścią rodziny!
// Zainwestuj w kreatywne wytyczne dotyczące marki
Kiedy już zrozumiesz swoją markę i odbiorców, czas pomyśleć o tym, jak przekażesz swój produkt. W tym miejscu zaczniesz wykazywać kreatywność dzięki takim rzeczom, jak projekt logo, czcionki używane w witrynie, kolory, które wybierzesz, aby reprezentować swoją markę, ogólny ton reklam, używane obrazy itd.
Te elementy są bardzo ważne dla stworzenia rozpoznawalnej marki w długim okresie. Gdy ludzie połączą się z Twoją marką, nie będą już rozważać Twoich wartości, ponieważ je znają. Teraz po prostu rozpoznają kolory, logo i czcionkę Twojej marki i natychmiast dodają Cię do swojego koszyka. Musisz więc upewnić się, że te elementy zostały starannie dobrane i naprawdę odnoszą się do Twojego przesłania.
Marki ewoluują w czasie, ale ważne jest, aby ustalić wytyczne dotyczące kreacji przed rozpoczęciem działań marketingowych. Dzięki temu możesz mieć pewność, że nawet w przyszłości Twój branding będzie pasował do Twojej historii.
// Podsumowanie
Prawdopodobnie sprzedajesz podobny produkt lub usługę, co wiele innych firm, ale prowadzisz działalność, ponieważ Twoja marka jest wyjątkowa! Najważniejsze wnioski dotyczące strategii marki w 2021 roku to:
Musisz zbadać i zrozumieć swojego klienta.
Musisz wiedzieć, co reprezentuje Twoja marka i jaka jest historia Twojej marki.
Musisz zbudować swoje techniki marketingowe z dwóch pierwszych rzeczy, zanim zaczniesz przeprowadzać kampanie marketingowe.
Wystarczy że poświęcisz trochę czasu, aby zrobić to od samego początku dobrze, a uzyskasz znacznie skuteczniejszą strategię marketingową.